Sumber Rujukan Globalisasi Anda

PENDATANG ROHINGYA JAHAT? WAJARKAH MALAYSIA TERUS MENERIMA PENDATANG ROHINGYA?

PENDATANG ROHINGYA? Secara umumnya, Rohingya merupakan kelompok minoriti Islam di Myanmar. Sebahagian besar orang Rohingya menetap di Arakan (kini dikenali Rakhine), terutamanya di sekitar Maungdaw, Buthidaung, Rathedaung, Sittwe dan Kyauktaw.

Rakhine hari ini merupakan tumpuan utama orang Islam semenjak abad ke-8 masihi lagi. Nama lama bagi Rakhine iaitu Arakan dikatakan berasal daripada perkataan Arab “Arkan” yang bermaksud rukun-rukun.

Kedudukannya yang terletak berhampiran dengan laut menjadi tempat persinggahan pedagang Islam. Pedagang Arab yang singgah di Arakan sebahagiannya berkahwin dengan masyarakat tempatan dan kemudiannya menetap di Arakan.

Orang pertama yang dikatakan mengembangkan Islam di Arakan adalah Muhammad Ibn Hanifiya. Ini menyumbang kepada kepadatan penduduk Islam yang tinggi di Arakan.

Berdasarkan perkembangan sejarah, Rohingya merupakan kacukan daripada pelbagai bangsa termasuklah Arab, Parsi, Afghanistan mahupun dari Bengal dan Chittagong. Jumlah penduduk Rohingya di Rakhine pula dikatakan 1.4 juta orang, mewakili separuh daripada jumlah penduduk Rakhine.

PENDATANG ROHINGYA

Antara isu utama bagi umat Islam Rohingya adalah status mereka sebagai warganegara Myanmar. Ketika zaman British, mereka diklasifikasikan Indo-Burman. Ketika Myanmar mencapai kemerdekaan pula, mereka dianggap sebagai bukan warganegara, padahal orang Rohingya mendiami Rakhine sejak ratusan tahun yang lalu.

Pendek kata, status orang Rohingya sebagai minoriti yang terasing adalah merupakan sumbangan penjajahan British di Myanmar.

Di Myanmar, terdapat 134 etnik antaranya Karen, Chin dan Mon. Namun, Rohingya tidak diiktiraf sebagai kumpulan dan etnik tersebut. Kehilangan identiti masyarakat Rohingya berlaku apabila mereka melarikan diri ke Bangladesh pada tahun 1942 ketika berlaku perang etnik. Apabila mereka kembali semula ke Myanmar, dasar negara berubah. Kesannya, mereka tidak lagi diakui sebagai rakyat negara itu. Mereka menjadi pengemis di negara sendiri.

Malah ketika kerajaan Ne Win berkuasa, pihak tentera yang sedang berhadapan dengan pemberontakan komunis dan etnik menjadikan isu Rohingya sebagai isu yang tidak begitu penting.

Nasib malang terus menimpa mereka apabila Undang-Undang Kewarganegaraan Burma (Citizenship Act of Burma) diperkenalkan pada tahun 1982. Akta ini diluluskan oleh Ne Win yang bertujuan mahu menghapuskan terus etnik Rohingya dari peta Myanmar. Ini menyebabkan Kementerian Luar Myanmar tidak mengiktiraf Rohingya sebagai sebahagian daripada kumpulan etnik di Myanmar.

Sejak Virus Wuhan merebak di negara baru-baru ini, sebanyak 92 nyawa telah terkorban dengan 1, 987 kes yang masih aktif dicatatkan sehingga 22 April 2020. Kes-kes jangkitan baru Covid-19 di Malaysia telah berkurang sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah diisytiharkan semenjak 18 Mac 2020 dan dijadualkan berakhir pada 28 April 2020.

PENDATANG ROHINGYA JAHAT? WAJARKAH MALAYSIA TERUS MENERIMA PENDATANG ROHINGYA? 1
PENDATANG ROHINGYA

Sepanjang tempoh PKP ini, Rakyat Malaysia tidak dibenarkan meninggalkan dan warga asing tidak dibenarkan memasuki negara ini.

 

Sempadan negara dikawal ketat oleh pihak berkuasa bagi menghalang penularan wabak COVID-19. Rakyat Malaysia yang pulang dari luar negara juga diwajibkan untuk menjalani kuarantin di beberapa pusat kuarantin yang telah ditetapkan di seluruh negara.

Bagi menghalang penularan wabak COVID-19 ini daripada menjadi lebih teruk, PKP telah diperketatkan penguatkuasaannya di kawasan-kawasan yang dikenalpasti berisiko tinggi. Kerjasama yang sangat baik telah diberikan oleh rakyat Malaysia kepada pihak berkuasa dan kerajaan untuk mengurangkan kadar jangkitan.

PENDATANG ROHINGYA
PENDATANG ROHINGYA PENDATANG ROHINGYA

Oleh kerana negara Singapura kini terpaksa berdepan dengan kes-kes jangkitan yang melampau tinggi setiap hari, Kerajaan Malaysia disaran untuk mengambil teladan dari negara jiran ini dan perlu sentiasa bersiap sedia dan berhati-hati dalam membuat setiap keputusan.

Ketua Pengarah Kesihatan Malaysia, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah telah berkali-kali menyebut sewaktu sidang media hariannya bahawa pihak kerajaan perlu menutup pintu-pintu sempadan bagi menghentikan penularan wabak dari luar ke dalam negara.

Oleh itu, Malaysia perlu meningkatkan pengawasan bukan sahaja di pintu-pintu masuk utama tetapi juga di lorong-lorong tikus yang berlingkaran di perbatasan negara.

Kehadiran pendatang Rohingya ke perairan Malaysia di Langkawi secara haram adalah manifestasi bahawa usaha perlu dipertingkatkan, bukan sahaja untuk mengawal sempadan negara, tetapi juga bagi membendung wabak COVID-19.

Sungguh pun begitu, wujud suara-suara yang inginkan kerajaan untuk membuka pintu dan menerima masuk pendatang ini untuk dijaga di negara ini.

Walaupun Malaysia bukanlah negara anggota Konvensyen Pelarian 1951, Malaysia telah menjadi negara yang sangat pemurah dalam mempromosikan keamanan di peringkat antarabangsa.

Malaysia seringkali menerima pendatang Rohingya yang ditindas dan dinafikan kerakyatan mereka oleh kerajaan Myanmar selama bertahun-tahun.

Di saat dunia berpaling tadah, Malaysia telah mengambil tanggungjawab untuk memberikan perlindungan kepada pencari suaka Rohingya ini.

Walaubagaimanapun, keadaan telah berubah sekarang. Seperti yang disebut oleh Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin, Malaysia kini sedang berperang dengan tentera halimunan. Perniagaan dan perdagangan telah terhenti akibat PKP dan ekonomi telah terjejas teruk akibat wabak COVID-19 ini.

Dalam mendepani ketidaktentuan ini baik didalam negara mahupun diperingkat global, Malaysia perlu meletakkan keutamaannya di tempat yang betul dengan mengutamakan rakyatnya dahulu melebihi yang lain.

PENDATANG ROHINGYA JAHAT? WAJARKAH MALAYSIA TERUS MENERIMA PENDATANG ROHINGYA? 2
PENDATANG ROHINGYA

Kerajaan Malaysia setakat ini telah melakukan tugas yang baik dalam membantu warganya.

Pendatang-pendatang Rohingya yang datang ke Malaysia di dalam bot-bot usang ini mungkin sahaja mempunyai COVID-19 tetapi pelbagai jenis penyakit lain yang berbahaya dan mudah berjangkit. – Gambar fail

Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) telah menunjukkan hasil yang baik dengan menurunkan kadar jangkitan seterunya memastikan sistem kesihatan Malaysia tidak lumpuh.

Walau bagaimanapun, apakah akan terjadi sekiranya Malaysia membuka pintu dan membenarkan pencari suaka Rohingya untuk meminta perlindungan secara terus menerus?

Pendatang-pendatang Rohingya yang datang ke Malaysia di dalam bot-bot usang ini mungkin bukan sahaja mempunyai COVID-19, tetapi pelbagai jenis penyakit lain yang berbahaya dan mudah berjangkit. Ini boleh memberi kesan yang buruk kepada negara dan warganya.

Malaysia telahpun melakukan tanggungjawabnya dalam memberikan perlindungan kepada pencari suaka Rohingya yang sedia ada selama ini. Akan tetapi, situasi kini sudah berubah.

Kini tiba masanya kerajaan bertegas dan memberikan keutamaan kepada rakyat Malaysia dahulu dengan menutup seerat-eratnya sempadan negara dalam usaha memecahkan rantaian jangkitan COVID-19 di negara ini bagi memastikan keselamatan dan kesihatan rakyatnya terjamin.

SUMBER: AWANI

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More