Sumber Rujukan Globalisasi Anda

Anak Mula Bersekolah? Ikuti 10 Pesanan Untuk Ibu Bapa

Anak mula bersekolah setelah beberapa bulan bercuti sejak tahun lepas membuatkan ibu bapa memerlukan usaha yang lebih lagi-lagi jika anak-anak baru memasuki tahun satu atau pra sekolah.

Malah, dengan situasi norma baharu ketika mengikuti pembelajaran dengan SOP yang disediakan, menjadi satu cabaran buat ibu bapa. Sudah pasti ada segelintir ibu bapa melahirkan rasa bimbang dengan keadaan anak masing-masing.

Anak mula bersekolah
Suasana anak yang mula bersekolah

Untuk memastikan keadaan tenang dan terurus di hari pertama persekolahan terutamanya buat anak-anak pra sekolah dan tadika, ikuti perkongsian daripada seorang guru. 10 tips ini boleh dijadikan panduan.

10 Pesanan Untuk Ibu Bapa Bila Anak Mula Bersekolah

“Buat ibu bapa yang ada anak manja dan kali pertama hantar anak mula bersekolah. Ini pesanku :

  1. Anak sulung/tunggal kadang-kadang manja lain macam. Kat rumah bukan main seronok. Sampai ke sekolah bertempek peluk pinggang ibu/ayah tak nak lepas.
  2. Jika dia menangis tak nak pergi beratur bersama kawan, panggil cikgu untuk ambil anak kalian.
  3. Sebaik anak ditangan guru, lepaskan tangan dan teruslah berlalu pergi. Jangan ditoleh lagi. Jangan rasa tak sampai hati walau anak meraung-raung memanggil kalian. Pandai la guru uruskan.
  4. Jika ditunggu, tangisan makin menggila dan makin tidak terkawal. Sebaik ibu bapa hilang dari pandangan, murid mula reda dari tangisan itu. Usah risau, guru-guru berpengalaman. Mereka takkan cubit la anak kalian nak bagi diam. So, serah saja dengan kepercayaan penuh.
  5. Sekiranya anak kalian memang tidak dapat dikawal guru ( sangat-sangat jarang berlaku), jangan risau, guru pasti call kalian. Yang penting, tinggalkan no phone pada guru kelas. In case memang menangis meraung berjam-jam dan semua guru gagal pujuk. Kami akan call tuan puan untuk tenangkan anak. So, sekali lagi, jangan bimbang!
  6. Jangan mengintai dari tingkap kelas. This is the big NO! Cikgu dah rasa macam ikan dalam akuarium je. Diperhati oleh mata-mata kalian ikut tingkap. Nak kawal kelas pun jadi payah bila ramai mata memandang, rasa seram semacam! Jangan risau. Jangan risau. Jangan risau. Kami takkan rotan anak kalian walau dia buat hal. Gigit jauh sekali. Ini tahun satu, kali pertama pula jejak kaki. Kami tahulah.
  7. Buka spek hitam kalian bila berurusan dengan guru. Tahulah spek tu spek pasar malam je pun, bukalah. Nampak sombong dan berlagak. Senyumlah pada guru-guru walau kadangkala guru tak sempat nak membalas senyum kalian sebab terlampau sibuk urus itu ini. Maafkan kekurangan kami.
  8. Jangan arahkan cikgu untuk ‘jaga’ anak manja kita.”Cikgu, nanti cikgu pastikan anak saya makan bekal makanan yang ada dalam beg tu ya.” “Cikgu, nanti pastikan anak saya solat Asar ya.””Cikgu, semua barang anak saya jenama Smiggle. Botol air pula brand Tupperware. Cikgu pastikan tiada murid lain ambil ya.”Ha, nampak macam permintaan biasa kan? Ketahui ia satu bebanan besar pada cikgu nak melayan anak kita seorang. Nak cari dia seorang waktu rehat semata-mata nak suruh anak kita makan bekal. Cikgu pun nak rehat dan makan juga.
  9. Maklumkan pada guru jika anak kita ada penyakit kronik seperti asthma, jantung dan seumpamanya. Ada kes cikgu tak diberitahu penyakit anak, kemudian ada aktiviti kelas yang memerlukan pergerakan yang aktif, tarian ke apa, lagi-lagi waktu PJK. Anak diam tak cerita. Mereka pula lupa pesan anak-anak supaya tidak terlibat dengan aktiviti lasak dan boleh membahayakn mereka, maka mereka bermain dan menjalankan aktiviti dengan excited sehingga rebah, pengsan dan sakit.
  10. Satu rahsia aku bagitahu kau orang. Ibubapa yang sangat bekerjasama, bertolak ansur dan mesra dengan guru pasti jadi buah mulut para guru. Ramai guru nak kenal anak kalian dan pasti anak kalian digemari oleh guru-guru.”

Penutup

Teruskan bersama kami di t.me/tcerdot.my untuk mendapatkan informasi dan bahan-bahan pendidikan yang terkini dan terbaik dari semasa ke semasa. Terima kasih kerana menyokong kami dan semoga artikel 10 Pesanan Untuk Ibu Bapa Bila Anak Mula Bersekolah  ini membantu anda.

Anda juga mungkin berminat dengan :

Permohonan Prasekolah Sesi 2022

Latih Tubi Lengkap Soalan SPM Pendidikan Islam

Murid Lari Dari Sekolah Di Hari Pertama Persekolahan

Comments are closed.

This website uses cookies to improve your experience. We'll assume you're ok with this, but you can opt-out if you wish. Accept Read More